L´ofici d´Emilio Fornet de Asensi fou el de periodista i escriptor, però
arribà a interpretar papers en més de vuitanta pel·lícules (i això
sense comptar curtmetratges ni sèries de televisió). Altres periodistes
participaren en la realització o interpretació de pel·lícules. Fou el
cas, per exemple, del gran Billy Wilder, que treballà en un diari vienés
abans de dedicar-se al cinema (experiència que ressona en el seu film
«Primera plana»). Però, tal vegada, cap persona ha arribat a la
producció bibliogràfica i cinematogràfica de Fornet.
Fornet va
nàixer el 1888 o el 1889, probablement a Madrid. De ben jove s'hagué de
traslladar a València, on començà a treballar de periodista.
Habitualment, remetia cròniques i articles, freqüentment de tema
valencià, a diaris de Madrid, com ara «La Libertad», «La Voz», «La
Gaceta Literaria» i, sobretot, «El Heraldo de Madrid». També publicà
entrevistes, com ara al cartellista Lluís Bagaria o a Clementina, la
vídua d'Isaac Albéniz. Els articles que Fornet va fer sobre aquest
compositor prengueren la forma d'un llibre que publicà el 1927.
L´activitat literària es completà prompte amb la redacció d'una obra
teatral en valencià. El 1931, Fornet estrenà al teatre Alcázar de
València l'obra «La delicada de Gandia. Comedia en dos actes i en vers»,
de la qual la impremta Carceller va fer una edició el 1932. Un any
després aparegué el seu poemari «Ciudades de Oro», que obtingué un cert
reconeixement en els cercles poètics. D'aquesta època és també la seua
novel·la «La terra florida» (reeditada el 2008 per l´editorial
Oronella).
En temps de la II República, Fornet es traslladà a
Madrid, on continuà redactant articles de temàtica valenciana. Així
publicà entrevistes amb personalitats de la nostra terra que s'hi
trobaven, com ara el doctor Pedro Gómez-Ferrer o l'escultor Mariano
Benlliure. De vegades firmava articles ben imaginatius, com un en el
qual proposa a diverses persones cèlebres que posen en la posició que
desitgen un ninot articulat i que donen la raó de l'elecció o aquell
altre en el qual, envoltat de «modistillas» intenta que li facen un
vestit elegant per menys de quatre pessetes. En aquells anys també li
dedicà un llibre a l'efímer president de la I República Francisco Pi y
Margall.
Després de la Guerra Civil, que Fornet passaria
probablement a Madrid, continuà publicant llibres amb temes valencians,
amb una freqüència notable per a les escassetats de la postguerra. El
1941 publicà «Vercilumar: novela y mito solar de la Dama de Elche».
També fou l'autor d'un llibre sobre Blanca March, la mare de l'humanista
valencià Lluís Vives, que aparegué en la prestigiosa editorial
Espasa-Calpe. L'obra és més imaginativa que rigorosa i està farcida
d'incorreccions històriques, com s'ha demostrat després en fer-se públic
el procés inquisitorial contra la família de l´humanista, inclosa la
mare, i eixir a la llum documentació de l'entorn de jueus conversos on
visqué Vives a València. També li dedicà un llibre al rei conqueridor:
«Don Jaime I, el Rey de las tierras del sol» (publicat el 1948 per
l´editorial «Gran Capitán», en la col·lecció «Milicia de España», noms
molt escaients per a la primera etapa de la dictadura). Fornet també
participà en el volum col·lectiu, publicat per Lo Rat Penat, «Estilos de
la ciudad. Valencia gótica. Opiniones y comentarios» (1950) i, amb José
Joaquín Sanchís y Zabalza, «Expansiones del espíritu (ensayos
poéticos)» (1954).
Un decisiu 1955
L'any 1955 fou important en
la biografia de Fornet perquè s'hi produïren dos fets notables. El
primer esdeveniment fou que publicà «Hierros y rejerías» (1955), un
llibret amb el qual començà la sèrie de nombroses aportacions a la
col·lecció «Temas Españoles», on publicà també: «El Duque de Gandía»
(1956), «La Imprenta en España» (1956), «La ganadería» (1957), «El
correo» (1957), "«La Albufera» (1958) i «Castellón» (1959). També
publicà una obreta de tema taurí, relacionat amb «Sangre y arena» de
Blasco Ibáñez, amb el títol «Aguafuerte de los Fabrilos» (1957), un
llibre anomenat «La belleza» (1959) i un altre sobre Sant Vicent Ferrer.
El segon fet important fou que el mateix 1955, Fornet prengué part, amb
un petit paper (un convidat a una festa), en la pel·lícula «Mister
Arkadin» d'Orson Welles, una coproducció francesa, suïssa i espanyola,
que, en part, fou rodada a Madrid. La pel·lícula tracta sobre la
reconstrucció de la biografia d'un enigmàtic personatge. Fornet encetava
així, amb més de 65 anys, una abundant carrera cinematogràfica.
El
1960, Fornet aparegué en alguns curtmetratges, però sobretot
desenvolupà la seua carrera com a actor a partir de 1974. Fornet
participà en moltes pel·lícules de baixa qualitat interpretant un vellet
molt prim. Els films tenien generalment com a tema l´adulteri o
qualsevol altre que permetera seqüències de «destape». Fou el cas de:
«Las obsesiones de Armando»; «Polvo eres», «De profesión polígamo», «El
Adúltero», etc. Però deixant de banda aquests subproductes
cinematogràfics, Fornet pogué participar també en pel·lícules de
directors importants del cinema espanyol, com ara: Eloy de la Iglesia,
Angelino Fons, Antonio Giménez Rico, Manuel Gutiérrez Aragón, Pedro
Lazaga, Josefina Molina, Pedro Olea, Rafael Romero Marchent, Manuel
Summers o el gran Fernando Fernan Gómez.
Un secundari fixe
Fornet
interpretà el paper de Feliu, el secretari de l'ajuntament en la versió
cinematogràfica de «El virgo de Visanteta» de Bernat i Baldoví, que
pren part amb poca fortuna, diguem-ne, en un concurs de pets. En aquell
film, dirigit pel valencià Vicente Escrivá, trobem altres actors i
actrius valencians ja desapareguts, com ara Queta Claver, Antonio
Ferrandis, Joan Monleón o Pepe Sancho.
En l'última etapa
cinematogràfica de Fornet fou pràcticament un secundari fixe d'aquelles
produccions de Mariano Ozores, protagonitzades per Andrés Pajares i
Fernando Esteso. Recordaran al vell primet (ja tindria més de 85 anys)
amb una veu característica, que en realitat pertanyia generalment a
l'actor de doblatge Eduardo Calvo. Així el podem veure en: «La Lola nos
lleva al huerto», «Al Este del Oeste», «Cuando Almanzor perdió el
tambor», «¡Qué tía la C.I.A.!» i moltíssimes més.
Emilio Fornet de
Asensi va morir el 1985, quan tindria uns 97 anys. L'any següent al del
seu falliment encara s'estrenaren cinc produccions de la factoria
d´Ozores, en les quals havia participat.
Realment, en visionar les
seqüències d´aquelles produccions de guió i art cinematogràfic escàs,
on apareix aquell vellet molt prim, costa imaginar que aquesta persona
haguera escrit tants articles sobre temes valencians i un bona quantitat
de llibres, amb més o menys encert, sobre les figures cabdals de la
nostra història com Jaume I, Sant Vicent Ferrer, Lluís Vives o Francesc
de Borja, i també sobre la Dama d'Elx o la Delicada de Gandia, sobre
l'Albufera o Castelló. En cert sentit, ell també és un Mister Arkadin,
la vida del qual encara no ha estat totalment reconstruïda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.