[Posdata. Publicat el 10/01/2014. Pdf ací]
El protagonista franco-canadenc de la gran pel·lícula Léolo ho expressa meridianament: “Ningú no té dret a dir que no sóc italià. Itàlia és massa bella per
pertànyer només als italians”. Aquesta convicció lluminosa arraconà les
tenebres medievals. El Renaixement va dissoldre l’eruditíssim bastiment
escolàstic amb una eina imbatible: la bellesa clàssica. Un moviment eròtic que
arriba fins els versos d’Andrés i Estellés, quan rememorava al Coral Romput la bandera italiana: “Una xica de verd i una xica de roig / i una
xica de blanc i, vibrants, les trompetes.” Marx ho va entendre
perfectament, i quan, en 1857, començà a redactar El capital tenia damunt la taula la Lògica de Hegel, però també la Història
de Florència de Maquiavel. Timbals prussians i trompetes italianes. Ara,
quan les tenebres semblen escampar-se novament, cal recuperar els llibres del
Renaixement i llegir-los com s‘escolten “les
trompetes lascives”. Potser les de Gershwin, de les quals parlava el poeta
de Burjassot i també Isaac Davis, l’alter ego de Woody Allen al principi de Manhattan.
En la col·lecció Breviaris de les Publicacions de la Universitat de
València s’ha editat Juli despatxat a les
portes del cel d’Erasme de Rotterdam, amb traducció i introducció d’Antoni
Seva, professor que ja havia publicat en la mateixa col·lecció el Discurs sobre la dignitat de l’home de
Pico della Mirandola i La Ciutat del Sol
de Tommasso Campanella. Giuliano della Rovere, el papa Juli II (el successor
del nostre Roderic de Borja, Alexandre VI), va morir en 1513. En 1517 circulava
un llibret anònim, que Seva explica convincentment que fou redactat pel de
Rotterdam, en el qual el pontífex és interrogat per Sant Pere en arribar a les
portes del cel. El de les claus no només li barra el pas pels seus vicis, sinó
que també condemna la jerarquia eclesiàstica que li fa costat. Allò que Erasme
havia imaginat en l’Elogi de la follia,
una inversió radical de les relacions socials, es quedava curt amb les
aventures del cardenal della Rovere (no res a veure amb el definitiu pathos
ètic del general homònim filmat per Rossellini). I això que Erasme no afegia en
el seu opuscle anònim les històries de l’antecessor del pontífex, del papa Borja,
els vicis del qual sorprengueren fins i tot al psiquiatra Oskar Panizza, que
les va detallar fidelment en la seua obra de teatre Concili de l’Amor (1894), per la qual cosa fou processat per les
autoritats prussianes (un segle després, la versió cinematogràfica fou retirada
i incautada per les autoritats austríaques per no afectar els sentiments
catòlics del Tirol).
L’Ajuntament d’Oriola ha publicat recentment el Discurso Exhortativo (1531) de l’eclesiàstic Cosme Damián Savall, nascut
a la capital del Baix Segura, amb una acurada traducció i edició de la
professora Helena Rausell. Una altre opuscle del Renaixement en el qual,
darrere dels elogis a l’oratòria, palpita la mateixa pulsió transformadora.
Savall s’adreçava als Jurats de la ciutat perquè eren els responsables de la
República en general i de la literària en particular. I no pot haver bon govern
de les repúbliques sense virtut, sense aquesta rectitud cívica que té el seu
nodriment en les lletres clàssiques. Per això, Nebrija o Vives són mestres de
mestres, els autèntics consellers dels governants. Savall elogia el rector de
la Universitat Joan Salaya, al meu parer excesivament si recordem, per exemple,
el tracte que va dispensar a l’hel·lenista Pere Joan Nunyes (una figura que
també mereix ser recuperada). El magnífic sepulcre de Salaya es pot veure al
claustre del Pius V. “Què farem de les gerres gregues que hi ha en el claustre?
/ Què, dels sarcòfags; què, dels capitells, dels marbres?” preguntava l’Andrés
i Estellés al Coral romput.
Les tenebres avancen novament. Quan Vosté escolte parlar del nasciturus als que protegiren el tràfic
de nadons de sor María Gómez, no ho dubte: busque una obreta del Renaixement com
les comentades, que sone vibrantment a Gershwin, i devore-la com si menjara
tires de pimentó torrat, enramat d’oli cru, a Ischia, Ponza, Capri, Giglio...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.