A qui li dediquen un pasdoble? El músic
Bernardo Adam Ferrero composà un pasdoble a Francisco Camps, la lletra del qual
fou encarregada al conseller Alejandro Font de Mora. A Rita Barberá, Jesús
Muñoz Monterde li’n composà un quan fou «musa de l’humor» (1973) i Pablo
Sánchez Torrella li’n va fer un altre (2009), finançat per la falla de Convent,
perquè el seu president, Jesús Barrachina, volia obsequiar-la amb «alguna cosa
que no fora material» (com si l’exalcaldessa haguera tingut problemes en
acceptar regals materials). El compositor José León Alapont feu pasdobles a
Félix Crespo i Mayrén Beneyto, ara imputats. Fins i tot sembla que Carlos Fabra
tingué un pasdoble composat per la soprano castellonenca Teresa Barrachina. En
general, però, les persones que donen nom als pasdobles més célebres són
pràcticament desconegudes.
«Paquito el Chocolatero» fou dedicat per Gustavo Pascual Falcó, compositor de
Cocentaina, al seu cunyat Francisco Pérez Molina; «Amparito Roca» escrit per
Jaume Teixidor Dalmau quan dirigia la banda de Carlet, porta el nom d’una amiga
de la seua filla de 13 anys, Amparo Roca Ibáñez, la filla d’uns comerciants del
poble que, temps després, va contraure matrimoni amb Vicente Alonso, un
exportador de fruita de Guadassuar; «Chimo», composat per José María Ferrero,
està dedicat a Joaquín Sanz Aura, un membre legendari dels Kàbiles dels moros d’Ontinyent;
«Pérez Barceló», del mestre d’Aldaia Bernabé Sanchis Porta, està dedicat al
músic José Pérez, que a hores d’ara dóna nom també al Conservatori de Benidorm,
etc. Dedicarem aquesta tafaneria a «Pepita Greus».
Ángela Josefina Greus Sáez va nàixer a Alginet.
La seua biografia estigué lligada a la del seu cosí germà, Vicent Greus Roig.
Aquest va nàixer el novembre de 1837, també a Alginet, al si d’una família
benestant. La mare morí quan ell tenia dos anys, per la qual cosa es crià amb
la seua tia, Vicenta Greus Carpi. Vicent cursà els estudis de dret a València.
Coincidí a la facultat amb Teodor Llorente Olivares i Fèlix Pizcueta, que poc
després esdevindrien el pare de la Renaixença literària valenciana, l’un, i el
primer president de Lo Rat Penat, l’altre. Vicent s’integrà en els aplecs
literaris que aquests i altres poetes joves, encapçalats per Vicent Wenceslau
Querol, feien a la «Caseta Blanca», el mas que tenia a Bétera el també poeta
Josep Aguirre Matiol. Vicent conclogué els seus estudis amb 23 anys i amb 28
fou elegit diputat provincial pel districte de Carlet i reelegit després. L’activitat
política, però, no el satisfeia i decidí exercir d’advocat fiscal a València.
Posteriorment aconseguí places a les fiscalies de les audiències de Xàtiva,
Albacete, Linares, Jaen i a la magistratura de Granada. En aquest periple,
Vicent composava versos, generalment en castellà, com una activitat quasi
privada. L’agost de 1876 publicà a «Las Provincias» l’única poesia en valencià
que hem conservat, titulada «Als felibres de Provença, Catalunya i Mallorca»
(el «Felibritge» fou un moviment literari de recuperació de l’occità, paral·lel
a la nostra Renaixença). Per tal d’aproximar-se a València, permutà la seua
plaça per una a Tarragona, on va romandre 14 anys. Poc després d’arribar a la
ciutat catalana, aparegué l’únic poemari que publicà en vida, «Idealisme»,
dedicat a la memòria de Querol. En els records de Teodor Llorente llegim:
«Cuando el poeta entraba en los años de la edad madura y su tía [Vicenta Greus]
era ya de edad avanzada, solía pasar largas temporadas con ellos una niña que
apenas contaría entonces dos años y medio». Aquesta nena era Josefina Greus,
que, en créixer, acompanyà el seu cosí en el seu periple professional,
administrà la seua casa i rebé d’ell, en paraules de Llorente, «una
delicadísima inclinación al cultivo de la poesía». L’abril de 1906, Vicent
ocupà la plaça de magistrat president de la secció tercera de l’Audiència de
Barcelona. Morí el desembre de 1907 i les seues restes foren soterrades al
panteó familiar a Alginet. Josefina heretà el seus béns i el seu llegat
literari. Segons les recerques de Rafael Roca Ricart, el maig del 1908, Lo Rat
Penat promogué un homenatge a Vicent a Alginet, que inclogué una misa
concelebrada pels sacerdots ratpenatistes J. Sanchis Sivera, Salvador Alcover i
Eduard Genovés. Hi hagué lectura de poesies, Josefina va fer un parlament i es
descobrí una làpida a la casa natal de Vicent, al carrer València, 26.
Josefina Greus publicà poemes solts. El 1909
(any de la coronació literària de Llorente) aparegué «Al poeta Teodor Llorente,
en memòria de mon cosí Vicent Greus. Floreta sens nom». El 1910, Josefina
guanyà un premi de Lo Rat Penat per «El milacre de San Vicent Ferrer». Un any
després publicà un poema amb motiu de la mort de Llorente: «En la teua tomba,
mon cor posaría / un pomell de roses, hermós com ningú...». El 1923 inclogué
una composició seua a la «Corona oferta per la societat Lo Rat Penat a la Mare
de Déu dels Desamparats ab motiu de la seua canònica coronació. 12 de maig de
1923». Aquell mateix any assumí la direcció de la Societat Artística Musical d’Alginet
el carletí Pascual Pérez Choví, nascut el 1889. Tres anys després, aquesta
banda estrenà el pasdoble «Pepita Greus», dedicat «A la inspirada poetisa Dª
Ángela Josefa Greus Sáez». La peça, que comença amb un memorable diàleg dels
metalls, guanyà el primer premi de la secció segona del Certamen Musical de
València. Quan els músics tornaren al poble, tingueren una rebuda
multitudinària. El poeta local Alegre Ortiz declamà una composició i l’oficial
de telègrafs Fernando Marimón llegí la composició de Josefina (per què no la va
llegir ella?) titulada «El meu poble», a la qual cosa la banda va correspondre
interpretant novament el pasdoble.
Es diu que la composició que Pérez Choví dedicà
a Josefina fou una mostra d’amor impossible i que la dona havia ingressat en un
convent, però no hem pogut contrastar aquestes circumstàncies tan
novel·lesques. De fet, el compositor va contraure matrimoni amb Dolores Juana
Martínez i tingué tres fills: Dolores, Pascual i Maruja. Tanmateix, la vocació
religiosa de Pepita apareix suggerida en algunes composicions, com ara en el
poema de 1928 «A mi querida amiga Salud Prósper Dorda». Aquesta dona, filla de
l’advocat integrista José Prósper Bermón, havia estat regina dels Jocs Florals
el 1921. Josefina sufragà també un altar dedicat a la Mare de Déu del Rosari a
l’església d’Alginet, que fou consagrat per l’arquebisbe Melo el 1930. Aquell mateix
any, el «seu» pasdoble fou enregistrat a Barcelona per «La voz de su amo»,
interpretat per la banda del Regiment Badajoz 73, sota la direcció de Julián
Palanca Massia, que havia estat director de la Primitiva de Llíria.
Pérez Choví adaptà el pasdoble per a rondalla,
per a piano i per a piano i acordió. Sabem que temps després treballà en el
Banco Popular de los Previsores del Porvenir (posteriorment, Banc Popular),
creat el 1926. El 1936, el compositor era un dels 41 oficials primers de l’entitat.
Aquell mateix any, Josefina publicà un altre poema «Al poeta Teodor Llorente en
el primer centenari de son naiximent», localitzat per Roca. Com explica aquest
professor de la Universitat de València, Josefina s’afanyà a editar un poemari
amb composicions inèdites del seu cosí. Comptà amb la col·laboració de Teodor
Llorente Falcó i, sobretot, Vicent Calvo Acacio. La Guerra Civil impedí que el
volum apareguera al centenari del naixement del poeta. Fou publicat el 1942,
amb el títol «Horas de reposo». Josefina publicà també en l’«Almanaque» d’aquell
any el poema «Mare dels Desamparats», on repassà la devoció a la Mare de Déu a
les etapes de la seua vida: «I ara que'l front abatut / perduda la juventut, /
cap a la terra s'inclina, / sol en sa esencia divina / encontre pau i quietut».
Josefina no va contraure matrimoni. Morí a Alginet, el 27 d’octubre de 1949.
Pérez Choví el desembre del 1953, també al poble riberenc. Ella té dedicada una
escola al poble i un pasdoble immortal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.