[Publicat en Opinió, el 08/07/2015. Html ací, jpg ací i ací]
Empresariat de guarderies ha criticat
que la Conselleria d´Educació tinga el projecte d´oferir algun curs del
primer cicle d´Educació Infantil en centres públics. Afirma
l´empresariat que es trenca la «coherència pedagògica». En termes
normatius això és una fal·làcia perquè és precisament la legislació
educativa la que preveu una única Educació Infantil amb dos cicles, i no
dos nivells educatius distints. Més encara, el marc estratègic per a la
cooperació europea en l´àmbit de l´educació i la formació de la Unió
Europea per al 2020 apunta en la direcció d´ampliar la cobertura en
centres educatius de l´Educació Infantil, fins i tot en cursos que en la
nostra legislació no són obligatoris (95 % d´escolarització a partir de
4 anys, objectiu estratègic 3r).
En termes escolars, és encara
més indefensable la seua posició, perquè la coherència pedagògica al si
dels Centres Educatius d´Infantil i Primària (CEIP) no només està
garantida, sinó que a més ha de constar en el preceptiu Projecte
Educatiu de Centre, que està a disposició de les famílies i és
periòdicament supervisat per la inspecció educativa i la mateixa
Conselleria d´Educació. La coherència pedagògica no és una entelèquia
sinó un esforç que es concreta en pràctiques, com saben bé tots els
docents dels centres educatius d´Infantil, Primària i Secundària, i en
documents públics.
En termes didàctics, l´argument empresarial és
ja totalment inacceptable. No cal recordar que els i les mestres
d´Educació Infantil disposen d´un grau universitari realitzat en una
Facultat de Magisteri, cosa que no passa en les guarderies, que ni tan
sols poden garantir que tot el seu personal dispose d´una formació
professional especialitzada de grau superior. Sense menysprear la
formació professional superior, el fet que les persones que disposen
d´aquesta titulació no tinguen accés directe a les Facultats de
Magisteri i, quan el tenen, només puguen obtenir la convalidació d´uns
pocs crèdits en la carrera d´Educació Infantil (a la Universitat de
València, menys d´una setena part del total) dóna una idea de
l´increment de formació pedagògica que té un graduat universitari
respecte d´un titulat de formació professional.
Per tant, en
parlar de «coherència pedagògica», la balança cau absolutament del
costat dels Centres d´Educació Infantil i Primària. Però anem amb el
tema de fons: els diners, com sempre. Segons les últimes dades
publicades per l´Oficina d´Estadística de la Unió Europea, les famílies
espanyoles paguen per l´Educació Infantil i Primària molt més que es
paga en el conjunt de la Unió. Si la mitjana europea és el 100%, ací les
famílies paguen un 220,5% (una quantitat que, a més, s´ha incrementat
relativament als darrers anys). No és la pedagogia, és l´economia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.