[Publicat el 05/03/2015, Opinió, html ací]
La Conselleria d´Educació fa propaganda,
amb diners públics, del districte escolar únic. «Prioritzem la
llibertat de les famílies», diuen. És una vella mentira. Es remonta al
govern Thatcher. Geoff Whitty, que ocupava la prestigiosa càtedra
Mannheim de l´Institut d´Educació de la Universitat de Londres, va
estudiar als anys 90 l´efecte del districte únic, combinat amb rànquings
d´escoles. La seua conclusió fou que, tots dos factors, produïen una
intensificació de les diferències socials, legitimades ara amb una nova
retòrica. El conegut efecte Mateu: els centres millor classificats poden
seleccionar millor l´estudiantat; dels pitjors classificats fug
l´estudiantat que pot fer-ho (per exemple, perquè pertanyen a famílies
amb més diners o millors horaris laborals per portar els xiquets i les
xiquetes a escoles allunyades). Amb el temps, els centres pitjors
classificats esdevenen pèssims. La demanda d´ensenyament privat augmenta
i els seus preus (com ja passa ací).
Malgrat les conseqüències
negatives, la retòrica de la llibertat d´elecció tornà a aparéixer en la
llei nordamericana «que cap nen es quede enrere» (No Child Left Behind,
NCLB) del 2002, sota la presidència de G. W. Bush, adobada amb les
conegudes proves diagnòstiques que tenen el mateix efecte
classificatori. Una altra vegada la conseqüència perversa per al sistema
educatiu ha estat ben documentada. Podeu veure el llibre de Diane
Ravitch «Vida i mort del gran sistema escolar nordamericà» (2010) que té
el significatiu subtítol: «Com les proves diagnòstiques i la l´elecció [de
centre] han soscavat l´educació». Però no cal anar a bibliografia
especialitzada. Ací teniu un judici demolidor: «La llei NCLB tenia
alguns defectes greus que estan perjudicant els nostres fills en lloc de
ajudar-los. Els professors es veuen freqüentment obligats a ensenyar
per a la prova». Són paraules de Barak Obama, de l´any 2011.
I
quan la combinació de proves diagnòstiques i districte únic ja havia
mostrat les seues conseqüències negatives pel que fa a l´educació en
conjunt, ací Wert i Catalá la recuperen i li fan propaganda. Per què?
Molt senzill: perquè encara que és una combinació negativa per a
l´educació en el seu conjunt, és beneficiosa per a l´ensenyament privat.
I damunt, la consellera Català es permet amenaçar: si el Partit Popular
perd les eleccions, diuen, perillen els llocs de treballs dels
professors dels centres concertats. El ben cert és que des del dia que
María José Catalá fou nomenada consellera fins el curs passat (últimes
dades publicades pel ministeri) hi ha 2.591 docents menys als centres
educatius públics valencians, la qual cosa no es justifica per una
baixada de l´alumnat, perquè hi ha 10.929 estudiants més.
Estudis i dades, front a propaganda i amenaces.
Estudis i dades, front a propaganda i amenaces.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.