[Postdata. Publicat el 8/2/2013]
Amb les sigles SDG, Bach i Händel signaven les seues
composicions. L'expressió “Soli Deo Gloria”, que sintetitza les tesis
protestants, serveix de títol a una magnífica obra editada per J. A. Martínez,
A. Monzon i A. Colomer i publicada per la Universitat de València sobre Joan
Calví (1509-1564) i el calvinisme. Més enllà de commemoracions, l'assumpte del
llibre és ben actual. Parlem de l'atur i la crisi: quin capitalisme tenim al
davant? Com evoluciona? Precisament la qüestió que portà Max Weber a indagar
l'afinitat electiva entre un “tipus ideal”, el calvinisme, i “l'esperit” del
capitalisme, o que portà Georg Simmel a trobar en la pintura de Rembrandt (i el
mateix podria haver fet amb Velazquez) el rastre del procés d'individualització
afí al calvinisme, procés que és el fil roig de la modernitat i de la
postmodernitat (Giddens, Beck). Parlem de la crisi de legitimació de la
democràcia. Com no veure les rastres de la formació calvinista en les teories
de Locke o el regiment que Calví instaurà en Ginebra en el seu ciutadà més
revolucionari: Rousseau, o fins i tot en l'exaltació igualitària del Nou Món
(Tocqueville). I Locke i Rousseau delimiten el terreny de joc on qüestions com
la sobirania nacional han de ser debatudes. O parlem de tolerància i
intolerància (el mateix Calví no estigué lliure de pecat, com acredita
l'execució de Servet), i tornarem als debats del XVI. Mentres redacte, els
eclesiàstics d'Egipte ratifiquen 21 execucions i l'exèrcit espanyol combat grups
islamistes. Si tractem de teologia, com diu el professor Monzon, la relació de
Hans Urs von Baltassar i el neocalvinista Karl Barth, no s'allunya molt de la
que podríem establir entre els textos d'Erasme i de Calví. O què dir de la
negació del “purgatori”, abans tesi protestant i ara troballa de Ratzinger? I
si parlem de filosofia, com no veure l'ombra de Calví en teories com les de
Denis de Rougemont, Jacques Ellul o Paul Ricoeur sobre el diàleg, la
intersubjectivitat o el reconeixement, un tema nuclear en la filosofia social
actual? Rememorar Calví té un avantatge afegit: qüestiona el nostre pensament
únic. En primer lloc, no hi hagué reforma, sinó reformes. En 1522, Vives escriu
al papa Adrià VI. Diu que vol “estimular-lo,
perquè el seu esperit moderat i sant de veritat comence a pensar en reformes
fonamentals” (sic). O pensem en la “reforma catòlica” de Francesc de
Borja (Bataillon) . En segon lloc, palesa que només des de la trona de
l'ortodòxia, es pot parlar d'“heretgia”. Amb quant de cinisme proclamava
Menéndez y Pelayo: “Desengañémonos: nada más impopular en España que la
herejía, y de todas las herejías, el protestantismo.”! Impopularitat forjada
amb l'Index librorum prohibitorum et expurgatorum, amb sambenets, amb
tortures i fogueres. Per això, paga la pena recuperar la persecució als
erasmistes o als “luterans” (amb els quals estarien relacionats Furió Ceriol,
Gaspar Centelles i el Grup de Pedralba, Jeroni Conques, traductor al valencià
del Llibre de Job, i molts més, acuradament estudiats en les recerques
de Rausell, Pons, Almenara, etc.). Per últim, tornar sobre els debats de Luter
o Calví, evidencia la pluralitat del protestantisme i la del catolicisme i
erosiona la simplificació d'una Europa septentrional amb tarannà de formiga
feinera i una Europa meridional mandrosa com una cigala. Tant de bo s'enteren
prompte el FMI i el BM.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.